albertbahn.hu

Vasúti járművek: Svájc  ›  RhB - Rhätische Bahn  ›  Villamos motorvonatok/motorkocsik

ABe 8/12-es sorozat

MŰSZAKI ADATOK
Darabszám: 15
Pályaszámok: 3501-3515
Gyártó: Stadler Rail
Típus: Allegra-ZTZ
Gyártási év: 2009-2010
Nyomtáv: 1000 mm
Tengelyelrendezés: Bo’Bo’+2’2’+Bo’Bo’
Áramnem: 11 kV / 16,7 Hz ~, 1000 V =
Teljesítmény: 2600 kW ~ / 2400 kW =
Indítási vonóerő: 260 kN
Legnagyobb eng. sebesség: 100 km/h
Legnagyobb elért sebesség: 145 km/h
Üres tömeg: 106 t (67+59+67)
Ütközők közötti hossz: 49,5 m
Szélesség: 2650 mm
Magasság: 3800 mm
Ülőhelyek száma: 76 (2.o) + 24 (1.o) + 14 lehajtható

A Rhätische Bahn 2009-2010-ben 15 db háromrészes Allegra-ZTZ-et (Zweispannungstriebzug: kétáramnemű motorvonat) szerzett be a legnagyobb meredekségű vasútvonalai számára. Ezek a járművek nagy teljesítményüknek és 8 hajtott tengelyüknek köszönhetően mozdony helyett használhatók hosszú személy- és teherszerelvények vontatására a 70 ezrelékes legnagyobb emelkedésű Berninabahn vonalon is, miközben belső terük 114 ülőhelyet is kínál. Mivel akár menet közben is képesek áramnemet váltani, alkalmazásukkal az RhB váltóáramú törzshálózata és az egyenáramú Berninabahn között szükségtelenné vált a mozdonycsere.

Svájc

RhB Arosabahn

Chur pályaudvarának felvételi épülete elől, a 2-es vágányról indul az utazás Arosa felé.

Chur pályaudvarának felvételi épülete elől, a 2-es vágányról indul az utazás Arosa felé.

Ahol a villamosszerű pálya véget ér, ott kezdődik a tulajdonképpeni emelkedő - először 23 ezrelékkel.

Ahol a villamosszerű pálya véget ér, ott kezdődik a tulajdonképpeni emelkedő - először 23 ezrelékkel.

A 3503-as Allegra a Langwies-ből hozott Xac típusú önürítős kocsikkal halad el a régi kocsiszín mellett.

A 3503-as Allegra a Langwies-ből hozott Xac típusú önürítős kocsikkal halad el a régi kocsiszín mellett.

Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

Az ABe 8/12 3502-es a csak 19 m hosszú Nesslarlies-alagútból bújik elő.

Az ABe 8/12 3502-es a csak 19 m hosszú Nesslarlies-alagútból bújik elő.

Ez a jármű állította fel 2010-ben az 1000 mm-es nyomtáv sebességi rekordját: a Vereina-alagútban 145 km/h-t ért el!

Ez a jármű állította fel 2010-ben az 1000 mm-es nyomtáv sebességi rekordját: a Vereina-alagútban 145 km/h-t ért el!

Vegyesvonat kanyarog felfelé Langwies előtt, Palätsch házai között.

Vegyesvonat kanyarog felfelé Langwies előtt, Palätsch házai között.

Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

Az Arosa felé közlekedő 3503-as Allegra nem tud a peron mellé bejárni, a 3. vágányon áll meg.

Az Arosa felé közlekedő 3503-as Allegra nem tud a peron mellé bejárni, a 3. vágányon áll meg.

Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

Egy órával később visszatér Arosa felől a 3503-as motorvonat.

Egy órával később visszatér Arosa felől a 3503-as motorvonat.

Vegyesvonat halad Langwies felé Palätsch-nél.

Vegyesvonat halad Langwies felé Palätsch-nél.

Érkezés Langwies állomásra

Érkezés Langwies állomásra

Allegra két üres pőrekocsival a viadukton

Allegra két üres pőrekocsival a viadukton

Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

Majd az állomást elhagyva tovább ereszkedik Peist (és Chur) felé.

Majd az állomást elhagyva tovább ereszkedik Peist (és Chur) felé.

Langwies állomás után a Langwieser Viadukton kel át a Plessur felett három teherkocsijával a 3509-es Allegra.

Langwies állomás után a Langwieser Viadukton kel át a Plessur felett három teherkocsijával a 3509-es Allegra.

Délután 4 óra van, de már az esti szürkület lopakodik a Langwieser Viadukt felé.

Délután 4 óra van, de már az esti szürkület lopakodik a Langwieser Viadukt felé.

Vegyesvonat ereszkedik alá az Inner Prätschwald tisztásán - Langwies felől fényképezve.

Vegyesvonat ereszkedik alá az Inner Prätschwald tisztásán - Langwies felől fényképezve.

...majd a viadukton folytatja útját.

...majd a viadukton folytatja útját.

Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

Már völgy nyugati oldalán, az Inner Prätschwald házai között kapaszkodik a vonat Arosa felé.

Már völgy nyugati oldalán, az Inner Prätschwald házai között kapaszkodik a vonat Arosa felé.

Az Allegrák olyan halkan járnak, mint a kísértetek. Ha a mozdonyvezető nem dudál rám, ezt a vonatot észre sem veszem...

Az Allegrák olyan halkan járnak, mint a kísértetek. Ha a mozdonyvezető nem dudál rám, ezt a vonatot észre sem veszem...

Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

Szemből, Arosa felől a 3513-as ereszkedik alá.

Szemből, Arosa felől a 3513-as ereszkedik alá.

Kereszt Litzirüti állomáson.

Kereszt Litzirüti állomáson.

Litzirütit elhagyva komoly hajtűkanyarok segítségével emelkedik tovább a pálya Arosa felé.

Litzirütit elhagyva komoly hajtűkanyarok segítségével emelkedik tovább a pálya Arosa felé.

Hóesésben ereszkedik az ABe 8/12 3502-es pályaszámú motorvonat Haspelgrube kitérőhelynél.

Hóesésben ereszkedik az ABe 8/12 3502-es pályaszámú motorvonat Haspelgrube kitérőhelynél.

Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

Szűk ívben fordul északnak az Arosa felé haladó 3502-es, mielőtt átkelne a Seewaldweg és a 21 m hosszú Eck-alagút alatt.

Szűk ívben fordul északnak az Arosa felé haladó 3502-es, mielőtt átkelne a Seewaldweg és a 21 m hosszú Eck-alagút alatt.

A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

Arosa végállomást 2014-ben építették át. A háttérben az Arosa-alagút bejárata látszik.

Arosa végállomást 2014-ben építették át. A háttérben az Arosa-alagút bejárata látszik.

Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!