albertbahn.hu

Svájc  ›  Vasútvonalak

RhB Arosabahn (Chur - Arosa)
1000 mm

RhB Arosabahn

Chur - Arosa

« Chur pályaudvara

Chur (584 m)

Reggeli fény

Reggeli fény

    Chur pályaudvarának felvételi épülete elől, a 2-es vágányról indul az utazás Arosa felé.

    Chur pályaudvarának felvételi épülete elől, a 2-es vágányról indul az utazás Arosa felé.

    November 27-én szép, napos időt igért a hegyet súroló napsugár, de másnapra újra felhők borították az eget. 28-án a 3509-es Allegra várt Chur állomásának 2. vágányán.

    Chur Sand (601 m)

    Ahol a villamosszerű pálya véget ér, ott kezdődik a tulajdonképpeni emelkedő - először 23 ezrelékkel.

    Ahol a villamosszerű pálya véget ér, ott kezdődik a tulajdonképpeni emelkedő - először 23 ezrelékkel.

    A 3503-as Allegra a Langwies-ből hozott Xac típusú önürítős kocsikkal halad el a régi kocsiszín mellett.

    A 3503-as Allegra a Langwies-ből hozott Xac típusú önürítős kocsikkal halad el a régi kocsiszín mellett.

    A sárga teherkocsik után a Tm 2/2 95-ös kismozdony is leereszkedik Langwies-ből, a Nesslarlies-alagútnál.

    A sárga teherkocsik után a Tm 2/2 95-ös kismozdony is leereszkedik Langwies-ből, a Nesslarlies-alagútnál.

    Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

    Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

    Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

    Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

    Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

    Újból nekigyürkőzik a 3503-as motorvonat a 60 ezrelékes emelkedőnek.

    Az ABe 8/12 3502-es a csak 19 m hosszú Nesslarlies-alagútból bújik elő.

    Az ABe 8/12 3502-es a csak 19 m hosszú Nesslarlies-alagútból bújik elő.

    Ez a jármű állította fel 2010-ben az 1000 mm-es nyomtáv sebességi rekordját: a Vereina-alagútban 145 km/h-t ért el!

    Ez a jármű állította fel 2010-ben az 1000 mm-es nyomtáv sebességi rekordját: a Vereina-alagútban 145 km/h-t ért el!

    Ahol a villamosszerű pálya véget ér, ott kezdődik a tulajdonképpeni emelkedő, először 23 ezrelékkel, majd igazi hegyvidéki pálya következik, 60 ezrelékes emelkedőkkel, szűk ívekkel, alagutakkal.

    Arosa nehezen megközelíthető gyógyüdülőhely volt a századfordulón. A Chur városából a kb. 1200 méterrel magasabban fekvő tüdőszanatóriumokig még az akkortájt épült Schanfiggerstrassen is hat órán át tartott az út postakocsival. Először 1901-ben vetődött fel egy vasútvonal megépítése Arosa felé, de 1910-ig tartott, mire a sok különböző elképzelés és érdek egyeztetésével kialakult a majdani szárnyvonal nyomvonala. Bár a tervezés során szempont volt, hogy a Rhätische Bahn járművei is közlekedhessenek az új vonalon, 1912-ben külön vasúttársaságot alapítottak, Chur-Arosa-Bahn (ChA) néven – a társaság fő részvényese Graubünden kanton volt. A vasútvonal építése még ez évben megkezdődött. A város kérésére a nyomvonalat úgy módosították, hogy az Chur belterületén haladjon keresztül, kiváltva a tervezett villamosvonalat. Ezzel a változtatással elkerülhetővé vált egy alagút és két híd megépítése is. A vasútépítéssel párhuzamosan, az új vonal áramellátása érdekében vízerőmű épült Lüennél. Az építkezést jelentős geológiai nehézségek hátráltatták, ennek ellenére a Chur-Arosa-vasút két év alatt elkészült, és 1914. december 12-én át is adták a forgalomnak. A vonalat eredetileg 2400 V egyenárammal villamosították, ami eltér az RhB törzshálózatán alkalmazott áramnemtől.
    Az vasút megnyitása komoly fellendülést hozott, az ezt követő évtizedek során Arosa a téli sportok paradicsomává vált. Ennek ellenére a vasúttársaság a gazdasági válság és a Schanfiggerstrasse autóforgalom számára való 1927 megnyitása nyomán létrejött konkurencia miatt pénzügyi nehézségekkel szembesült. A vasútvonalat az RhB-vel való 1942-es fúzió mentette meg. Az egyenáramú korszak viszont csak 1997-ben ért véget, amikor a vasútvonalat az RhB törzshálózatán szokásos 11 kV 16,7 Hz-es váltóáramra állították át.
    A kezdeti 80-85 perces menetidőhöz képest ma egy óra alatt járja be a vonat a 25,7 km-es távolságot. A Chur és Arosa közti 1154 m-es szintkülönbséget a pálya 60 ezrelékes maximális meredekségű emelkedők segítségével hidalja át. A személyvonatok óránként járnak, vontatójárműként többnyire a Stadler által gyártott ABe 8/12 sorozatú Allegra motorvonatokat használják. Ezek a járművek olyan erősek (teljesítményük a Ge 4/4 III-as mozdonyokkal egyenértékű, csak kétszer annyi tengelyre elosztva), hogy mozdony helyett használhatók tehervonatok továbbítására is. Az Arosabahn teherforgalma ma is jelentős, a teherkocsikat általában a személyvonatokhoz kapcsolják. Az így kialakított vegyesvonatokkal a teherforgalom is beilleszthető az órás ütembe, így az kevésbé veszélyezteti az egyvágányú vasútvonal menetrendjét.

    Vegyesvonat kanyarog felfelé Langwies előtt, Palätsch házai között.

    Vegyesvonat kanyarog felfelé Langwies előtt, Palätsch házai között.

    Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

    Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

    Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

    Az ABe 8/12 3509 pályaszámú motorvonat három megrakott Fac típusú önürítős kocsit hozott.

    Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

    Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

    Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

    Közvetlenül az állomás előtt halad a 3509-es.

    Palätsch alatt szarvasok keresgélnek zsenge füvet a hófoltok között.

    Palätsch alatt szarvasok keresgélnek zsenge füvet a hófoltok között.

      Már Langwies határában járunk. Palätsch házai között kanyarog felfelé egy vegyesvonat, míg lent a völgyben szarvasok legelésznek.

      Langwies GR (1317 m)

      Langwies református temploma, mely a 14. században épült

      Langwies református temploma, mely a 14. században épült

        A lelkészház 1846-ból származik. A napóra ebben a felhős időben nem mutat semmit.

        A lelkészház 1846-ból származik. A napóra ebben a felhős időben nem mutat semmit.

          Egy másik emeletes faház

          Egy másik emeletes faház

            Langwies 14. századi temploma és gerendaházai

            Az állomás vágányzatát éppen felújítják, ezért a 2. vágányt a Tm 2/2 95-ös és három Xac típusú önürítős kocsi  foglalja el.

            Az állomás vágányzatát éppen felújítják, ezért a 2. vágányt a Tm 2/2 95-ös és három Xac típusú önürítős kocsi foglalja el.

            Az Arosa felé közlekedő 3503-as Allegra nem tud a peron mellé bejárni, a 3. vágányon áll meg.

            Az Arosa felé közlekedő 3503-as Allegra nem tud a peron mellé bejárni, a 3. vágányon áll meg.

            Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

            Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

            Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

            Az állomás után a Langwieser Viadukton halad át a vonat.

            Egy órával később visszatér Arosa felől a 3503-as motorvonat.

            Egy órával később visszatér Arosa felől a 3503-as motorvonat.

            Vegyesvonat halad Langwies felé Palätsch-nél.

            Vegyesvonat halad Langwies felé Palätsch-nél.

            Érkezés Langwies állomásra

            Érkezés Langwies állomásra

            Allegra két üres pőrekocsival a viadukton

            Allegra két üres pőrekocsival a viadukton

            Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

            Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

            Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

            Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

            Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

            Lassan araszol ez a motorvonat Langwies felé a viadukton.

            Majd az állomást elhagyva tovább ereszkedik Peist (és Chur) felé.

            Majd az állomást elhagyva tovább ereszkedik Peist (és Chur) felé.

            Langwies vágányait éppen felújítják. Az állomás után következik a lélegzetelállító Langwieser Viadukt, melyre az Arosa felé futó országút mellől is remek kilátás kínálkozik.

            Az Arosabahn legnagyobb attrakciója a Langwieser Viadukt, mely 284 m hosszúságával, 62 m magasságával és 100 m-es támaszközével a Rhätische Bahn legnagyobb hídja. Az ide tervezett műtárgy puszta méretei, a megfelelő építőanyag hiánya és a szállítási nehézségek miatt csak a vasbeton szerkezet jöhetett szóba. A völgyhíd tervezésével és megépítésével az Ed. Züblin & Cie céget bízták meg, mely már korábban, Magyarországon két, nagy méretű vasbeton viaduktot épített. A Brassó-Fogarasi HÉV újsinkai viaduktjai 1908-ban készültek el, Zielinski Szilárd tervei alapján. Közülük a nagyobbik a 167 m hosszú, 60 m támaszközű Hosszúvölgyi viadukt, mely korának legnagyobb fesztávolságú vasbeton hídja volt. A Langwieser Viadukt tervezésekor a Hosszúvölgyi viadukt szolgált mintául. Az újsinkai völgyhidak svájci nagy testvére 1914-ben készült el.

            Langwies állomás után a Langwieser Viadukton kel át a Plessur felett három teherkocsijával a 3509-es Allegra.

            Langwies állomás után a Langwieser Viadukton kel át a Plessur felett három teherkocsijával a 3509-es Allegra.

            Délután 4 óra van, de már az esti szürkület lopakodik a Langwieser Viadukt felé.

            Délután 4 óra van, de már az esti szürkület lopakodik a Langwieser Viadukt felé.

            A viadukt november 25-én és három nappal később

            Vegyesvonat ereszkedik alá az Inner Prätschwald tisztásán - Langwies felől fényképezve.

            Vegyesvonat ereszkedik alá az Inner Prätschwald tisztásán - Langwies felől fényképezve.

            ...majd a viadukton folytatja útját.

            ...majd a viadukton folytatja útját.

            Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

            Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

            Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

            Langwies felől kel át a 3513-as motorvonat a viadukton.

            Hagyjuk el lassacskán Langwiest és nézzünk át a völgy túloldalára! Ott vár minket a Prätschwald, tisztásain elszórt gerendaházaival.

            Már völgy nyugati oldalán, az Inner Prätschwald házai között kapaszkodik a vonat Arosa felé.

            Már völgy nyugati oldalán, az Inner Prätschwald házai között kapaszkodik a vonat Arosa felé.

            Az Allegrák olyan halkan járnak, mint a kísértetek. Ha a mozdonyvezető nem dudál rám, ezt a vonatot észre sem veszem...

            Az Allegrák olyan halkan járnak, mint a kísértetek. Ha a mozdonyvezető nem dudál rám, ezt a vonatot észre sem veszem...

            Micu álmos és fázik. Micu most nem akar modellt állni!

            Micu álmos és fázik. Micu most nem akar modellt állni!

              Inner Prätschwald vidám Allegrákkal és morcos macskával

              Litzirüti (1452 m)

              Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

              Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

              Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

              Chur felől érkezik a 3509-es pályaszámú Allegra Litzirüti állomásra.

              Szemből, Arosa felől a 3513-as ereszkedik alá.

              Szemből, Arosa felől a 3513-as ereszkedik alá.

              Kereszt Litzirüti állomáson.

              Kereszt Litzirüti állomáson.

              Litzirütit elhagyva komoly hajtűkanyarok segítségével emelkedik tovább a pálya Arosa felé.

              Litzirütit elhagyva komoly hajtűkanyarok segítségével emelkedik tovább a pálya Arosa felé.

              Litzirüti állomáson találkozik a lefelé és felfelé haladó menetrend szerinti vonatok. Az állomás után komoly hajtűkanyarok segítségével emelkedik tovább a pálya Arosa felé.

              Haspelgrube (1582 m)

              Hóesésben ereszkedik az ABe 8/12 3502-es pályaszámú motorvonat Haspelgrube kitérőhelynél.

              Hóesésben ereszkedik az ABe 8/12 3502-es pályaszámú motorvonat Haspelgrube kitérőhelynél.

              Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

              Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

              Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

              Teherkocsikkal kapaszkodik a 3513-as Allegra Haspelgrube állomásnál.

              Nem sokkal Arosa előtt található Haspelgrube kitérőhely, mely 1937-ben létesült.

              Szűk ívben fordul északnak az Arosa felé haladó 3502-es, mielőtt átkelne a Seewaldweg és a 21 m hosszú Eck-alagút alatt.

              Szűk ívben fordul északnak az Arosa felé haladó 3502-es, mielőtt átkelne a Seewaldweg és a 21 m hosszú Eck-alagút alatt.

              A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

              A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

              A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

              A 3509-es most indult vissza Chur felé. Itt a 299 m hosszú Arosa-alagútból bújik elő.

              Az Untersee közelében észak felé fordul a vasút. Az alagút után már a végállomás következik.

              Arosa (1739 m)

              Arosa végállomást 2014-ben építették át. A háttérben az Arosa-alagút bejárata látszik.

              Arosa végállomást 2014-ben építették át. A háttérben az Arosa-alagút bejárata látszik.

              Az állomás a kötélpályákkal, az Obersee felől.

              Az állomás a kötélpályákkal, az Obersee felől.

                Az Obersee

                Az Obersee

                  Arosa végállomás és az Obersee

                  Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!