Vasúti járművek: Németország › DB - Deutsche Bahn AG › Villamos mozdonyok
181.2-es sorozat
MŰSZAKI ADATOK | |
Besorolás: | Személyvonati mozdony |
Darabszám: | 25 |
Pályaszámok: | 181.201 - 181.225 |
Gyártó: | AEG, Krupp |
Gyártási év: | 1974-1975 |
Nyomtáv: | 1435 mm |
Tengelyelrendezés: | Bo´Bo´ |
Szolgálati tömeg: | 82,5 t |
Tengelyterhelés: | 20,12 t |
Áramnem: | 15 kV / 16,7 Hz ~, 25 kV / 50 Hz ~ |
Teljesítmény: | 3200 kW |
Indítási vonóerő: | 277 kN |
Elektromos fék teljesítménye: | 5400 kW |
Max. Elektromos fékerő: | 128 kN |
Legnagyobb eng. sebesség: | 160 km/h |
Ütközők közötti hossz: | 17940 mm |
Tengelytáv: | 2800 mm |
Kerékátmérő: | 1250 mm |
A hatvanas évek elején a vasútvillamosítás előrehaladásával az NSZK és nyugati szomszédai villamosított vasútvonalai kezdtek összeérni. Így egyre több helyen találkozott a német 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramú rendszer a francia 25 kV 50 Hz es váltóáramú ill. a belga 3 kV, valamint a holland 1,5 kV egyenáramú rendszerrel. Ráadásul sok helyen a rendszerhatár nem állomáson volt, ahol az áramnemváltást egyszerűen mozdonycserével meg lehetett oldani, hanem nyílt pályán. Például Saarbrücken-Forbach vonalon (KBS 682) a rendszerhatárt - egészen barátságtalanul - pontosan az országhatárra tették. Világos, hogy ilyen pályán csak dízel- vagy többáramnemű villanymozdonyokkal lehet közlekedni. Ekkor merült fel a DB-nél először többáramnemű mozdonyok beszerzése.
Miután a Deutsche Bundesbahn megbízásából épült E 320-as, kétáramnemű (15 kV / 16,7 Hz + 25 kV 50 Hz) mozdonyokat sikerült használhatóvá varázsolni, a német vasúttársaság 5 db négyáramnemű (E 410) és 4 db kétáramnemű (E 310) mozdonyt rendelt a Krupp-tól (mechanikus rész) és az AEG-től (villamos rész). Az E 410-eseknél (később 184-es sor.) rövidesen problémák jelentkeztek az egyenáramú hálózatokon való közlekedés során, így ezeket innentől kezdve csak kétáramnemű mozdonyként, váltóáramú hálózatokon használták. Ezzel szemben az E 310-es (később 181.0, 181.1) mozdonyok gyakorlatilag problémamentesen közlekedtek.
1972-ben a DB 25 db mozdonyt rendelt a 181.0-ás prototípus mozdonyok alapján. Végülis, az új 181.2-es sorozat teljesen új konstrukció lett. A futóműtől a vezérlőelektronikáig a kor legfejlettebb technikáját építették a mozdonyokba. Nem hiába. A 181.2-es sorozat teljes siker lett. Míg kezdetben a 181.2-esek tehervonatokat is húztak, addig manapság már csak a távolsági személyszállításban használják őket.
Frankfurt (Main) HBf
Luxembourg pályaudvar
Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!