albertbahn.hu

Svájc  ›  Vasútvonalak

Ferrovia Monte Generoso
800 mm

600-as vonal - Gotthardbahn

Lugano - Chiasso szakasz

Ferrovia Monte Generoso

Capolago - Generoso Vetta

Capolago Lago (273 m)

Délelőtt 11 óra. Indulni készül a vonat Capolago Lago állomásról.

Délelőtt 11 óra. Indulni készül a vonat Capolago Lago állomásról.

Fogaskerekű rendszerek bemutatója

Fogaskerekű rendszerek bemutatója

Capolago Lago-ról tulajdonképpen csak naponta egyszer indul vonat, így biztosítva kényelmes átszállást a Lugano-ból érkező hajó utasainak. Az igazi végállomás inkább a 300 méterre fekvő Capolago-Riva San Vitale, ahol a jegypénztár is található. Mielőtt azonban odaérnénk, a pálya mellett egy kis kiállítást találunk, ahol megtkinthető a fogaskerekű vasutakon használt négy legelterjedtebb meghajtási rendszer, balról jobbra haladva: a Riggenbach-, a Strub-, az Abt- (ilyen a Monte Generoso Vasút is) és a Locher-rendszer.

Capolago-Riva San Vitale (274 m)

Capolago állomása.
Az épület másik oldalán találhatók a nagyvasúti állomás vágányai.

Capolago állomása.
Az épület másik oldalán találhatók a nagyvasúti állomás vágányai.

Capolago felett meredeken emelkedik a pálya. Az első megállóig 433 métert.

Capolago felett meredeken emelkedik a pálya. Az első megállóig 433 métert.

Capolago felett meredeken emelkedik a pálya. Az első megállóig 433 métert.

Capolago felett meredeken emelkedik a pálya. Az első megállóig 433 métert.

Az aprócska kocsin szállítanak mindent - nagyobb csomagokat, kerékpárt -, ami nem mehet az utastérbe.

Átszállás a Gotthardbahnra (600-as vonal) »

San Nicolao (707 m)

Az első megálló, San Nicolao, 707 méteres tengerszint feletti magasságban

Az első megálló, San Nicolao, 707 méteres tengerszint feletti magasságban

A Bhe 4/8-as vezetőállása. Éppen lefelé megyünk, a San Nicolao alagút előtt.

A Bhe 4/8-as vezetőállása. Éppen lefelé megyünk, a San Nicolao alagút előtt.

Az Abt rendszerű fogaskerekű pálya San Nicolao és Bellavista állomások között éri el 220 ezrelékes legnagyobb emelkedését.

Bellavista (1222 m)

Amikor a vonat eléri Bellavista állomást, a vezető kiszáll és kézzel állítja át a váltót

Amikor a vonat eléri Bellavista állomást, a vezető kiszáll és kézzel állítja át a váltót

Itt találkozik a felfelé és a lefelé tartó vonat. Ezután a végállomásig már nem lenne lehetőségük kitérni egymás elől.

Itt találkozik a felfelé és a lefelé tartó vonat. Ezután a végállomásig már nem lenne lehetőségük kitérni egymás elől.

Tényleg szép a kilátás.
Bár a tulajdonképpeni kilátó innen még pár perc gyalogút.

Tényleg szép a kilátás.
Bár a tulajdonképpeni kilátó innen még pár perc gyalogút.

A Monte Generoso Vasút története 1867-ben kezdődött. Ekkor épült fel Dr. Carlo Pasta szállodája, a Hotel Bellavista. A mendrisioi orvos így kívánt segítséget nyújtani a növekvő számú, és - lévén elsősorban a lombardiai arisztokrácia tagjai - nem lebecsülendő anyagi potenciállal rendelkező kirándulónak, akik a Monte Generoso tetejéről szerettek volna lenézni. A hegyre ugyanis fáradságos gyalogút vezetett, és a közel 1500 méteres szintkülönbséget a kirándulónak általában nem volt kedve egy nap alatt legyőzni. Itt, Dr. Pasta szállodájában aztán a vándor kinyújtóztathatta hegymászástól (illetve többnyire öszvéren lovaglástól) megfáradt lábait (az ötlet valószínűleg az öszvérek körében is osztatlan tetszést aratott), és luxuskörülmények között készülhetett fel a csúcstámadásra.
Azonban hamarosan kiderült, hogy a hegyre vezető út még így is túl viszontagságos, ezért Pasta doktor egy hegyi vasút megépítését kezdeményezte. Az általa alapított részvénytársaság 1886-ban nyerte el a koncessziót az építésre és az üzemeltetésre.
A 9 km hosszú, 800 mm nyomtávú, gőzvontatású vasutat 1890. június 4-én avatták fel. A várakozással ellentétben a vasút nem volt nyereséges, Dr. Pasta halála után többször is csődbe jutott. 1939-ben a vasútüzemet leállították. Az akkori tulajdonos úgy döntött, hogy a vonalat elbontják, az így kitermelt anyagra a háborús gazdaságban lett volna kereslet. Végül azonban Gottlieb Duttweiler, a MIGROS alapítója megvette a csődbe jutott vasutat, úgyhogy 1941 március 27-én újra megindult a forgalom.
A Ferrovia Monte Generoso a mai napig a MIGROS konszernhez tartozik.
A vonalat a 80-as évek elején villamosították 800 V egyenárammal.

És elindul a vonat, hogy leküzdje az utolsó szakaszt a csúcsig...

És elindul a vonat, hogy leküzdje az utolsó szakaszt a csúcsig...

És elindul a vonat, hogy leküzdje az utolsó szakaszt a csúcsig...

És elindul a vonat, hogy leküzdje az utolsó szakaszt a csúcsig...

A 4 db Bhe 4/8-as sorozatú kétrészes villamos motorvonatot az SLM Winterthur és a Siemens gyártotta. 1982-ben álltak forgalomba. Legnagyobb megengedett sebességük hegymenetben 22, völgymenetben 14 km/h, és 96 utasnak nyújtanak ülőhelyet.

Az erdőt elhagyva havasi réteken át kapaszkodik tovább a vonat

Az erdőt elhagyva havasi réteken át kapaszkodik tovább a vonat

Bazsarózsa (Paeonia officinalis) a Poncone alagút fölött

Bazsarózsa (Paeonia officinalis) a Poncone alagút fölött

A nyeregben, két alagút között

A nyeregben, két alagút között

Ez az alagút, a Galleria Vetta a vasút 7,9-es kilométerénél, 1430 m-es magasságban található. Csak 25 m hosszú.

Ez az alagút, a Galleria Vetta a vasút 7,9-es kilométerénél, 1430 m-es magasságban található. Csak 25 m hosszú.

Az alagút után is meredeken kanyarog a pálya

Az alagút után is meredeken kanyarog a pálya

A vonatnak 1,1 km-en belül 162 méteres szintkülönbséget kell legyőznie

A vonatnak 1,1 km-en belül 162 méteres szintkülönbséget kell legyőznie

Innen már látszik a végállomás

Innen már látszik a végállomás

Innen már látszik a végállomás

Innen már látszik a végállomás

Vetta (1592 m)

A végállomás: Vetta (csúcs)

A végállomás: Vetta (csúcs)

A végállomás: Vetta (csúcs)

A végállomás: Vetta (csúcs)

Két Bhe 4/8-as várakozik

Két Bhe 4/8-as várakozik

A végállomás magasabbról nézve

A végállomás magasabbról nézve

'Bella Italia, alfin ti miro...'
Határkő a vendéglő teraszán

'Bella Italia, alfin ti miro...'
Határkő a vendéglő teraszán

Zöld hunyor (Helleborus viridis) nyílik a csúcs közelében

Zöld hunyor (Helleborus viridis) nyílik a csúcs közelében

A Monte Generoso csúcsa

A Monte Generoso csúcsa

360°-os panoráma

360°-os panoráma

Innen látszik a Monte Rosa csoport, sőt a Matterhorn is

Innen látszik a Monte Rosa csoport, sőt a Matterhorn is

Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!