Svájc › Vasútvonalak
503-as vonal - Obere Hauensteinlinie
Olten – Sissach
Sissach – Olten
Rümlingen
A régi Hauenstein-vonalat 1858-ban adták át a forgalomnak. A kezdettől fogva kétvágányú vasútvonal Bázelt kötötte össze Svájc a mai napig egyik legfontosabb vasúti csomópontjával, Oltennel. Mivel a Sissach - Läufelfingen - Olten szakasz egy rendkívül meredek (21-27 ezrelékes) hegyvidéki pályán fut, már 1916-ban elkészült Tecknau felé az ezt elkerülő új, síkvidéki nyomvonal, rajta a 8134 m hosszú Hauenstein-bázisalagúttal. Az alsó Hauenstein-vonal átadása után a felső vonal elvesztette jelentőségét, míg végül 1938-ban egyvágányúra építették vissza. A 90-es évek óta többször felvetődött a bezárás gondolata. Ma a vonal a bázeli Regio S-Bahn hálózat része, de a bezárás veszélye nem hárult el. Az S9-es viszonylat működtetése jelenleg erősen veszteséges, a köznyelvben "Läufelfingerli"-ként emlegetett vonatokat kevés utas használja. Nem kedvez az utasszámnak, hogy a vonatok csak Sissach és Olten között járnak, így Basel felé mindenképpen át kell szállni Sissach állomáson, mint ahogy nem teszi attraktívvá az S9-est az egyórás követési idő sem. A vonalon egy kétrészes RBDe 560-as sorozatú NPZ garnitúra ingázik, ami a párhuzamos síkvidéki vonalon közlekedő S3-as FLIRT motorvonatairól átszállva érzékelhető színvonalcsökkenést jelent.
A helyzet azonban mégsem teljesen reménytelen, hiszen egy társaság, a Modern Steam am Hauenstein GmbH merész ötlettel állt elő. A vasútvonalon a mostani villamos motorvonatok helyett gőzvontatású ingavonatokat közlekedtetnének. Elképzelésük szerint a gőzüzem sok turistát vonzana, főleg a csúcsidőn kívüli időszakban, amikor az S9-es egyébként szinte üresen jár. A magas komfortfokozatú, alacsonypadlós kocsikat modern, gazdaságos üzemű, alacsony szennyezőanyag-kibocsátású gőzmozdony továbbítaná. A gőz-ingavonatok a jelenlegi ütemes menetrend megtartásával teljes mértékben kiváltanák a villamos üzemű S-Bahn-t. Az MSaH GmbH 2009. szeptember 26. és október 11. között kéthetes tesztüzemet indított, melynek során terveik megvalósíthatóságát igyekeztek bizonyítani. A napi 2-3 vonatpárt a DLM (Dampflokomotiv- und Maschinenfabrik AG) 52 8055-ös pályaszámú gőzmozdonya továbbotta. A próbaüzem nem előzmények nélküli: 2008-ban, a vasútvonal 150 éves jubileumán egyetlen hétvége alatt 3000-en váltottak jegyet a Modern Steam gőzmozdonyos vonataira, miközben az S9 járatait ingyenesen lehetett igénybe venni.
Sommerau
Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!