albertbahn.hu

Magyarország  ›  A sínek mentén

Az "Öreg Hölgy" látogatása - 120 éves a Millenniumi Földalatti Vasút

120 évvel ezelőtt, 1896. május 3-án nyílt meg a Millenniumi Földalatti Vasút, Budapest első metróvonala, London után a világ második földalatti vasútja. A jeles évforduló alkalmából 2016. május 2. és 7. között éjszakánként lehetett utazni az ugyancsak 120 éves, 11-es pályaszámú motorkocsival, becenevén az „Öreg Hölggyel”, végig az M1-es vonalon. Minden éjjel 0:00-kor indult az első járat a Mexikói úti végállomásról, majd 30 perccel később a Vörösmarty térről indult vissza. A második menet aztán 1:00 órakor indult a városközpont felé, és ugyancsak félórával később fordult vissza.
Az éjszakai túrák után 7-én és 8-án napvilágnál is bemutatkozott az Öreg Hölgy: a MillFAV Mexikói úti járműtelepén állították ki. A nagy becsben tartott járművet csak szép időben lehetett megcsodálni, a délután szinte menetrend szerint érkező záporok elől azonnal fedél alá menekítették - a jelenlévők nagy örömére. Szabályos balettelőadást láthattunk, ahogy kecses cikkcakkokat leírva a kis öreg belibbent a számára megnyitott színbe.

Megérkezett az Öreg Hölgy, az egykori BKVT 11-es motorkocsija.

Megérkezett az Öreg Hölgy, az egykori BKVT 11-es motorkocsija.

    Hamarosan indulhat az éjszaka második járata az 1973-ban átadott külső végállomásról a Vörösmarty térre.

    Hamarosan indulhat az éjszaka második járata az 1973-ban átadott külső végállomásról a Vörösmarty térre.

      Az alacsonypadlós utastér a forgóvázak között kapott helyet, míg a két vezetőállás a forgóvázak fölé került.

      Az alacsonypadlós utastér a forgóvázak között kapott helyet, míg a két vezetőállás a forgóvázak fölé került.

        Az eredeti egyszárnyú tolóajtókat a 30-as években kétszárnyúakra cserélték.

        Az eredeti egyszárnyú tolóajtókat a 30-as években kétszárnyúakra cserélték.

          Megérkezett az Öreg Hölgy, az egykori BKVT 11-es motorkocsija Mexikói út végállomásra. Hamarosan indulhat az éjszaka második járata.

          F.J.F.V.V., azaz Ferenc József Földalatti Villamos Vasút

          F.J.F.V.V., azaz Ferenc József Földalatti Villamos Vasút

            A belső tér a jellegzetes U-alakú ülésekkel

            A belső tér a jellegzetes U-alakú ülésekkel

              Suhanás a kivilágított állomásokon keresztül

              Suhanás a kivilágított állomásokon keresztül

                Az ajtók mellett a pályaszám látszik

                Az ajtók mellett a pályaszám látszik

                  Az Öreg Hölgyet gyönyörűen felújították.

                  Az Öreg Hölgyet gyönyörűen felújították.

                    Az Öreg Hölgyet gyönyörűen felújították.

                    A Vörösmarty téri végállomás oszlopai közt

                    A Vörösmarty téri végállomás oszlopai közt

                      A Vörösmarty téri végállomás oszlopai közt

                      A Vörösmarty téri végállomás oszlopai közt

                        A Vörösmarty téri végállomás oszlopai közt

                        A Vörösmarty téri végállomás oszlopai közt

                          Előttem az utódom.
Az egyik kihúzóvágányon egy Ganz-motorvonat alszik.

                          Előttem az utódom.
                          Az egyik kihúzóvágányon egy Ganz-motorvonat alszik.

                            Indulás előtt, már a másik vágányon

                            Indulás előtt, már a másik vágányon

                              Itt látszik, hogy az U-alakú ülés valójában már a forgóváz fölé került, ezzel is megnyújtva az utasteret.

                              Itt látszik, hogy az U-alakú ülés valójában már a forgóváz fölé került, ezzel is megnyújtva az utasteret.

                                Már a Vörösmarty téren várunk a visszaindulásra.

                                A Kisföldalatti eredetileg 3,7 km hosszan épült meg a Gizella tér (ma Vörösmarty tér) és a Városliget között. A vonal a Hősök tere után elhagyta az alagutat, és a 463 méteres felszíni szakasz után az Artézi fürdőnél (a mai Széchenyi fürdő) végződött. Az alagút a felszínről épült, mélységének az szabott határt, hogy el kellett férnie a Nagykörúti főgyűjtő csatorna felett. Ez 2,7 méteres belmagasságot tett lehetővé, ami különleges járműveket kívánt. A Schlick gyár a Siemens & Halske-vel együttműködve 10-10 alacsonypadlós motorkocsit szállított a két üzemeltető társaságnak. A BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút) 1-10-ig számozott járművei sárga acélborításúak voltak, míg a BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) 11-20-as pályaszámú kocsijai barna faborítást kaptak. A 20-as egyedi jármű volt, a király számára készült. A motorkocsik 1973-ban bekövetkezett cseréjükig, vagyis a Ganz-motorvonatok megjelenéséig 77 éven át szolgáltak, ezalatt több korszerűsítésen és átalakításon is átestek.
                                A vonalat 1973-ban hosszabbították meg a Mexikói útig, hossza így 4,4 km-re nőtt, és megszűnt a felszíni szakasz is. A vonalrekonstrukcióval párhuzamosan a járműállományt is lecserélték a Ganz-MÁVAG, Ganz-VM gyártotta háromrészes, csuklós motorvonatokra. A régi járművekből 5 db maradt meg napjainkra. A képeken látható, üzemképes 11-esen kívül kettő található meg a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumban, egy a hannoveri villamosmúzeumba, egy pedig az Amerikai Egyesült Államok-beli Seashore Trolley Museumba került.

                                A 11-es a járműtelep villamosvágányokra nyíló kapujánál kiállítva

                                A 11-es a járműtelep villamosvágányokra nyíló kapujánál kiállítva

                                  Szemből

                                  Szemből

                                    Az Öreg Hölgy és a CAF-ka. A legrégebbi metrókocsi és az egyik legújabb villamos, a 34 m-es CAF Urbos 3 egymás mellett.

                                    Az Öreg Hölgy és a CAF-ka. A legrégebbi metrókocsi és az egyik legújabb villamos, a 34 m-es CAF Urbos 3 egymás mellett.

                                      A 11-es a járműtelep villamosvágányokra nyíló kapujánál kiállítva. Itt még az új CAF Urbos villamosokkal is készülhet közös kép.

                                      Eleredt az eső, ideje fedél alá húzódni.

                                      Eleredt az eső, ideje fedél alá húzódni.

                                        Az első csúcsforduló 1

                                        Az első csúcsforduló 1

                                          Az első csúcsforduló 2

                                          Az első csúcsforduló 2

                                            Az első csúcsforduló 3
Igen, a vezetőállásba azon a kis ablakon lehet bemászni.

                                            Az első csúcsforduló 3
                                            Igen, a vezetőállásba azon a kis ablakon lehet bemászni.

                                              A második és harmadik irányváltás között

                                              A második és harmadik irányváltás között

                                                Úton...

                                                Úton...

                                                  ...a karbantartó csarnokba

                                                  ...a karbantartó csarnokba

                                                    Eleredt az eső, ideje fedél alá húzódni. A járműkarbantartó csarnokot több irányváltással éri el a kicsi öreg.

                                                    Elállt az eső, kisütött a nap, indulás vissza!

                                                    Elállt az eső, kisütött a nap, indulás vissza!

                                                      Öreg Hölgy a parkban

                                                      Öreg Hölgy a parkban

                                                        Öreg Hölgy a parkban

                                                        Öreg Hölgy a parkban

                                                          Cikkcakk indul!

                                                          Cikkcakk indul!

                                                            Az utolsó irányváltás

                                                            Az utolsó irányváltás

                                                              Az utolsó irányváltás

                                                              Az utolsó irányváltás

                                                                Újra a kapunál

                                                                Újra a kapunál

                                                                  Elállt az eső, kisütött a nap, indulás vissza!

                                                                  Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!