Magyarország › A sínek mentén
Az "Öreg Hölgy" látogatása - 120 éves a Millenniumi Földalatti Vasút
120 évvel ezelőtt, 1896. május 3-án nyílt meg a Millenniumi Földalatti Vasút, Budapest első metróvonala, London után a világ második földalatti vasútja. A jeles évforduló alkalmából 2016. május 2. és 7. között éjszakánként lehetett utazni az ugyancsak 120 éves, 11-es pályaszámú motorkocsival, becenevén az „Öreg Hölggyel”, végig az M1-es vonalon. Minden éjjel 0:00-kor indult az első járat a Mexikói úti végállomásról, majd 30 perccel később a Vörösmarty térről indult vissza. A második menet aztán 1:00 órakor indult a városközpont felé, és ugyancsak félórával később fordult vissza.
Az éjszakai túrák után 7-én és 8-án napvilágnál is bemutatkozott az Öreg Hölgy: a MillFAV Mexikói úti járműtelepén állították ki. A nagy becsben tartott járművet csak szép időben lehetett megcsodálni, a délután szinte menetrend szerint érkező záporok elől azonnal fedél alá menekítették - a jelenlévők nagy örömére. Szabályos balettelőadást láthattunk, ahogy kecses cikkcakkokat leírva a kis öreg belibbent a számára megnyitott színbe.
A Kisföldalatti eredetileg 3,7 km hosszan épült meg a Gizella tér (ma Vörösmarty tér) és a Városliget között. A vonal a Hősök tere után elhagyta az alagutat, és a 463 méteres felszíni szakasz után az Artézi fürdőnél (a mai Széchenyi fürdő) végződött. Az alagút a felszínről épült, mélységének az szabott határt, hogy el kellett férnie a Nagykörúti főgyűjtő csatorna felett. Ez 2,7 méteres belmagasságot tett lehetővé, ami különleges járműveket kívánt. A Schlick gyár a Siemens & Halske-vel együttműködve 10-10 alacsonypadlós motorkocsit szállított a két üzemeltető társaságnak. A BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút) 1-10-ig számozott járművei sárga acélborításúak voltak, míg a BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) 11-20-as pályaszámú kocsijai barna faborítást kaptak. A 20-as egyedi jármű volt, a király számára készült. A motorkocsik 1973-ban bekövetkezett cseréjükig, vagyis a Ganz-motorvonatok megjelenéséig 77 éven át szolgáltak, ezalatt több korszerűsítésen és átalakításon is átestek.
A vonalat 1973-ban hosszabbították meg a Mexikói útig, hossza így 4,4 km-re nőtt, és megszűnt a felszíni szakasz is. A vonalrekonstrukcióval párhuzamosan a járműállományt is lecserélték a Ganz-MÁVAG, Ganz-VM gyártotta háromrészes, csuklós motorvonatokra. A régi járművekből 5 db maradt meg napjainkra. A képeken látható, üzemképes 11-esen kívül kettő található meg a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumban, egy a hannoveri villamosmúzeumba, egy pedig az Amerikai Egyesült Államok-beli Seashore Trolley Museumba került.
Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!