albertbahn.hu

Magyarország  ›  A sínek mentén

A felsőtárkányi kisvasúttal a Vöröskő-forráshoz

Felsőtárkányi ÁEV (760 mm)

Felsőtárkány - Stimecz-ház

2016. februárja igen csapadékos volt, ezért a Bükk hegység déli lábánál, Felsőtárkány közelében található időszakos Vöröskő-forrás is hamar működésbe lépett. Bár a Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút ilyenkor még a szokásos téli álmát alussza, a látványos forrás annyi kirándulót vonz, hogy mégis érdemes elindítani a vonatokat. A kisvasút vonala kb. 3,5 km hosszan nyúlik be az autóforgalom elől elzárt Vöröskő-völgybe, így a vonat nagy segítséget jelent, hiszen a végállomástól majd' még egyszer ennyi gyaloglás vár a túrázóra. Először a február 20-21-i és a 27-28-i hétvégén indultak el a vonatok, majd március 5-6-ára is meghirdették a rendkívüli üzemet, végül március 12-étől elindult a rendes, menetrend szerinti forgalom (hétvégén és munkaszüneti napokon).
Mi 13-án kirándultunk a forráshoz, azonban Felsőtárkányban már nem találtunk parkolóhelyet, ezért továbbmentünk az egeresvölgyi megállóhelyig. Ide már utasokkal tele érkezett a vonat, így nem szállhattunk fel. Igaz, ígéretet kaptunk arra, hogy egy óra múlva lesz még egy járat, de arra semmi biztosíték nem volt, hogy azon majd lesz számunkra hely. Így aztán mi is csatlakoztunk a vonat után gyalogló tömeghez, és nem bántuk meg.

Egeresvölgy-Varróház

Felsőtárkány felől közeledik a vonat Egeresvölgy-Varróház megállóhely felé.

Felsőtárkány felől közeledik a vonat Egeresvölgy-Varróház megállóhely felé.

A megállóhelynél kis vadaskert is található.

A megállóhelynél kis vadaskert is található.

    Belépés az erdő katedrálisába.
Aki lemaradt a vonatról, a síneken vezető turistaúton megy tovább a végállomás felé.

    Belépés az erdő katedrálisába.
    Aki lemaradt a vonatról, a síneken vezető turistaúton megy tovább a végállomás felé.

      Amíg a vonatra várakozunk, érdemes megnézni a megállóhely melletti kis vadasparkot. Aki a csúcsforgalomban lemarad a vonatról, a síneken vezető turistaúton megy tovább a végállomás felé.

      A felsőtárkányi kisvasút jellegzetessége, hogy igény szerint közlekedik, ez azt jelenti, hogy a hivatalos menetrendben szereplő 3 vonatpár mellett sok utas esetén további járatokat indítanak, legfeljebb óránkénti gyakorisággal. Mivel a vonalon a végállomások kivételével nincs kitérőhely, 25 perces menetidő mellett ennél rövidebb követési időre nincs lehetőség – bár úgy tűnt, ilyenkor azért lenne rá igény.

      Visszafelé jön a vonat a Stimecz-háztól, a Toldi-kút közelében.

      Visszafelé jön a vonat a Stimecz-háztól, a Toldi-kút közelében.

      Visszafelé jön a vonat a Stimecz-háztól, a Toldi-kút közelében.

      Visszafelé jön a vonat a Stimecz-háztól, a Toldi-kút közelében.

      Az erdő mélyén húzza három kocsiját a C-04-404-es pályaszámú kis mozdony.

      Az erdő mélyén húzza három kocsiját a C-04-404-es pályaszámú kis mozdony.

      A következő vonatot a 406-os mozdony húzza. Már közel a végállomás.

      A következő vonatot a 406-os mozdony húzza. Már közel a végállomás.

      Visszafelé jön a kicsi vonat, élén a 404-es mozdonnyal. A 4. képen már a 406-os viszi a Stimecz-ház felé tartó járatot.

      Kikeleti hóvirág  (Galanthus nivalis) a patak partján

      Kikeleti hóvirág (Galanthus nivalis) a patak partján

        Pirosló hunyor
(Helleborus purpurascens)

        Pirosló hunyor
        (Helleborus purpurascens)

          Fürge patak viszi a források vizét dél felé.

          Fürge patak viszi a források vizét dél felé.

            Pirosló hunyorok virítanak a tisztáson.

            Pirosló hunyorok virítanak a tisztáson.

              Hóvirág és pirosló hunyor nyílik a patak partján.

              A visszafogás négy lépésben 1.

              A visszafogás négy lépésben 1.

              A visszafogás négy lépésben 2.

              A visszafogás négy lépésben 2.

              A visszafogás négy lépésben 3.

              A visszafogás négy lépésben 3.

              A visszafogás négy lépésben 4.

              A visszafogás négy lépésben 4.

              A vonatok fordítása egészen szokatlan módokon történik mindkét végállomáson. Stimecz-háznál a vonal egy szál csonkavágányban végződik, itt nincs mód körüljárásra. Miután a Felsőtárkány felé utazók felszálltak, a vonat kb. 150 métert visszagurul a körüljáró vágányhoz ahol a mozdony átáll a vonat másik végére, majd a vonat folytatja útját.

              Hunyor(gás) a kora tavaszi napfényben

              Hunyor(gás) a kora tavaszi napfényben

                Magasra tör a Vöröskő-forrás vize a hegy oldalában.

                Magasra tör a Vöröskő-forrás vize a hegy oldalában.

                  A forrás hosszú záridővel

                  A forrás hosszú záridővel

                    Február 20-án még nem vette körül annyi ember a forrást.
Fotó: Sóvári Andrea

                    Február 20-án még nem vette körül annyi ember a forrást.
                    Fotó: Sóvári Andrea

                      Stimecz-ház után gyalogút vezet a patak mentén a magasra törő forráshoz.

                      Ott, ahol a Bükk mészkőtömbje az alatta megbúvó vízzáró agyagpalaréteggel találkozik, négy időszakos forrás bukkan a felszínre: az Imó, a Fekete-len, a felső és az alsó Vöröskő-forrás (ezek mind megközelíthetők a kisvasút Stimecz-ház végállomásától). Kora tavasszal, amikor elolvad a hó ill. rövid idő alatt nagy mennyiségű csapadék hullik a Bükk karsztfennsíkjára, a mészkő repedésein beszivárgó víz annyira feltölti a hegység barlangrendszerét, hogy a vízszint eléri a kifolyók szintjét, és a források működésbe lépnek. A négy forrás közül a leglátványosabb alsó Vöröskő-forrás vize nagy nyomáson tör a felszínre, és legerősebb aktivitása idején akár másfél méter magasra lövell, majd általában 2-3 hónapos működés után, de legkésőbb nyár elején elapad.

                      Stimecz-ház

                      Február 20-án így érkezett az első vonat a végállomásra.
Fotó: Sóvári Andrea

                      Február 20-án így érkezett az első vonat a végállomásra.
                      Fotó: Sóvári Andrea

                      Február 20-án így érkezett az első vonat a végállomásra.
Fotó: Sóvári Andrea

                      Február 20-án így érkezett az első vonat a végállomásra.
                      Fotó: Sóvári Andrea

                      Itt pedig március 13-án közeledik az utolsó menetrend szerinti vonat (aznapra egy további mentesítő vonatot hirdettek).

                      Itt pedig március 13-án közeledik az utolsó menetrend szerinti vonat (aznapra egy további mentesítő vonatot hirdettek).

                      Már hatalmas tömeg várta.

                      Már hatalmas tömeg várta.

                      A felső végállomás február 20-án (Sóvári Andrea fotóin) és március 13-án.

                      Úton Felsőtárkány felé

                      Úton Felsőtárkány felé

                      Úton Felsőtárkány felé

                      Úton Felsőtárkány felé

                      Itt már egymás mellett vezet a közút és a vasút.

                      Itt már egymás mellett vezet a közút és a vasút.

                      Egeresvölgy-Varróház és Felsőtárkány között egymás mellett fut a vasút és a közút.
                      Míg a család a felsőtárkányi végállomásig utazott, én leszálltam Egeresvölgynél az autóért. Így volt alkalmam még néhány fényképet készíteni a vonat útjáról.

                      Felsőtárkány

                      Felsőtárkány utcáin

                      Felsőtárkány utcáin

                      Felsőtárkány utcáin

                      Felsőtárkány utcáin

                      Érkezés a végállomásra

                      Érkezés a végállomásra

                      A peron és a kitérő után itt is csonkavágányban végződik a vasút. Érkezés után a mozdonyt lecsatolják, és a képen látható kitérőn jobbra haladva félreáll. A kocsik ekkor a lejtős pályán a gravitáció segítségével gurulnak le a kihúzóvágányra, majd a mozdony követi a szerelvényt, és rákapcsolódik a Stimecz-ház felőli végére.

                      Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!