Magyarország › Vasútvonalak
Vasút az Őrségben - 25-ös számú vasútvonal
Zalalövő - Őrihodos (Hodoš) szakasz
Zalaegerszeg – Őrihodos
A magyar-szlovén vasútvonal 1999 és 2001 között épült az V. számú európai közlekedési folyosó részeként, közvetlen vasúti összeköttetést teremtve a két ország között. A magyarországi Zalalövő és a szlovéniai Muraszombat (Murska Sobota) közti
43 km-es szakaszból 19 km húzódik Magyarország területén. A magyarországi szakasz 2000 decemberében készült el, a forgalom Zalalövő és Bajánsenye között 2000. december 18-án indulhatott meg, a teljes vonalat - a szlovéniai munkálatok elhúzódása miatt - 2001. május 17-én avatták fel. Zalalövő és Muraszombat között korábban is volt már vasút, a régi vonalat 1980-ban szüntették meg, és a síneket is felszedték.
Az új pálya nyomvonalát 160 km/h-ás maximális sebességre tervezték, ezért a síneket nem lehetett a régi, kanyargós útvonalon vezetni. A vonalon két viadukt és egy alagút épült - részben környezetvédelmi okokból: Így lehetett biztosítani, hogy a vasút ne vágja teljesen ketté a neki helyet adó természetvédelmi területet (mely ma már az Őrségi Nemzeti Park része). Mindhárom műtárgy Nagyrákos mellett található. Zalalövő felől érkezve a vonat előbb a nagyobbik viadukton halad át. Ez 1400 méteres hosszával Közép-Európa egyik leghosszabb vasúti völgyhídja. Az alagút 375 m hosszú, keresztmetszete alkalmas a 160 km/h-ás sebességű áthaladásra. Az alagút után találjuk a kisebbik, 200 m-es viaduktot. A vonal Őrihodosnál (Hodoš) lépi át a határt, itt, szlovén területen található a közös határállomás.
A pálya jelenleg egyvágányú, villamosítás a 2010-ben fejeződött be. A vonalon az engedélyezett legnagyobb sebesség 120 km/h. A magyar oldalon a kapcsolódó Zalalövő-Zalaegerszeg, Zalaegerszeg-Ukk-Boba szakaszokat átépítették, részben új nyomvonalra helyezték.
A síneket 2000. szeptemberében egy önjáró gépsor fektette le, mely naponta 2300 métert haladt, így a magyarországi szakasszal 8 nap alatt végzett. A fenti képeken látható, ahogy a nagyrákosi viaduktról lejön, majd bekúszik az alagútba. A negyedik képen megfigyelhető, hogy a szerelvény nagy része már a saját maga alá rakott vágányon gurul.
Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!