albertbahn.hu

Svájc  ›  Vasútvonalak

A Glacier Express nyomában - MGB Furka-Oberalp-Bahn
Brig - Andermatt - Disentis
1000 mm

600-as vonal - Gotthardbahn Nordrampe

Arth-Goldau - Göschenen

MGB Schöllenenbahn

Göschenen - Andermatt

MGB Furka-Oberalp Bahn

Brig - Andermatt - Disentis

Brig (671 m)

Brig MGB-állomása, még az átmenő pályaudvarrá való átépítés előtt

Brig MGB-állomása, még az átmenő pályaudvarrá való átépítés előtt

A 12-es vágányra épp most érkezett a Glacier Express, mely visszafogás után Zermatt felé halad tovább.

A 12-es vágányra épp most érkezett a Glacier Express, mely visszafogás után Zermatt felé halad tovább.

Közben a 11-es vágányon a Göschenen felé induló ingavonat vár utasaira.

Közben a 11-es vágányon a Göschenen felé induló ingavonat vár utasaira.

Brig MGB-állomása, még az átmenő pályaudvarrá való átépítés előtt. A 12-es vágányra épp most érkezett a Glacier Express, mely visszafogás után Zermatt felé halad tovább. Közben a 11-es vágányon a Göschenen felé induló ingavonat vár utasaira.

Realp és az Urserental (1538-1452 m)

Hotel Post, Realp

Hotel Post, Realp

    Szent Kereszt templom

    Szent Kereszt templom

      Téli kék ég a Müeterlishorn (3066 m) felett

      Téli kék ég a Müeterlishorn (3066 m) felett

        Realpot birtokba vette a tél.

        A kettébontott Glacier Express első része a Richlerenviadukton halad át...

        A kettébontott Glacier Express első része a Richlerenviadukton halad át...

        ...majd továbbhalad Hospental és Andermatt irányába.

        ...majd továbbhalad Hospental és Andermatt irányába.

        1486 m magasságban halad a Glacier Express második része Hospental felé.

        1486 m magasságban halad a Glacier Express második része Hospental felé.

        A Richlerenbach hordalékkúpját keresztezi a vonat.

        A Richlerenbach hordalékkúpját keresztezi a vonat.

        Fény a hegyoldalban

        Fény a hegyoldalban

        Glacier Express a Richlerenviadukton

        Glacier Express a Richlerenviadukton

        Zermatt felé tartó Glacier Express első része kel át a Furkareuss folyó felett a Richlerenviadukton.

        Zermatt felé tartó Glacier Express első része kel át a Furkareuss folyó felett a Richlerenviadukton.

        Realp felé a mély Urseren-völgyben

        Realp felé a mély Urseren-völgyben

          Regionális vonat közelít Hospental felől.

          Regionális vonat közelít Hospental felől.

          Regionális vonat közelít Hospental felől.

          Regionális vonat közelít Hospental felől.

          Április vége van, kizöldült a mély Urseren-völgy. Hospental közelében a Richlerenviadukton haladnak át a kis piros-fehér vonatok a Furkareuss felett. Ez a vonalszakasz talán legszebb része.

          A Svájcot nyugatról keletre átszelő Brig – Furka - Disentis vasútvonal építése 20 évvel a Visp-Zermatt-Bahn 1891-es megnyitása után kezdődött. Graubünden kantonban ekkor már javában terjeszkedett a Rhätische Bahn hálózata, melynek Ilanz – Disentis szakaszán 1912-ben indult el a forgalom. A majdani Furka-Oberalp vasutat a Gotthardbahn-nal összekötő Schöllenenbahn 1917-ben készült el.
          Először a Brig és a Furka-hágó között, 1911-ben, egy évvel később Andermatt és Disentis között kezdődött meg az építkezés. 1914-re készült el a wallis-i szakasz, Brig és Gletsch között 1915-ben indulhatott meg a forgalom. Az első világháború kitörése pénzügyileg súlyosan érintette a többségi tulajdonos francia konzorciumot, ezért a további szakaszok építése pénzügyi okokból leállt. A pénzügyi válság 1923-ban végül csődöt eredményezett. A végső megszűnéstől a társaságot és a kelet-nyugati vasúti tengely tervét az érintett kantonok és a szomszédos vasutak, a Visp-Zermatt-Bahn és a Rhätische Bahn összefogása mentette meg. Az építkezés folytatódhatott, az újonnan alapított, és szervezetileg a Visp-Zermatt-Bahn (VZ) alá tartozó Furka-Oberalp-Bahn (FO) teljes vonalán 1926-ban indulhatott meg a forgalom – sőt, közvetlen kocsikkal Brigből egészen St. Moritz-ig el lehetett jutni.
          Az 1000 mm nyomközű hálózat 1930-ban, a VZ hiányzó, Visp – Brig szakaszának elkészültével vált teljessé, a három vasúttársaság (VZ, FO, RhB) ugyanebben az évben indította el Glacier Express néven a Zermatt és St. Moritz között közlekedő – akkor még gőzvontatású – gyorsvonatát.
          Átmenő forgalom azonban csak a nyári hónapokban volt lehetséges, télen a Furka- és az Oberalp-hágó járhatatlan maradt. Az Oberalp-hágón át vezető vonalszakaszt 1942-re tették alkalmassá téli közlekedésre, ugyanekkor villamosították a teljes vasútvonalat a szomszédos vasutak 11 kV 16 2/3 Hz váltóáramú rendszerében. A Furka-Oberalp-Bahn villamosításakor a kezdettől fogva 1200 V egyenárammal üzemelő Schöllenenbahn is átállt a közös áramrendszerre.
          A Furka-Oberalp-Bahn 1961-ben függetlenedett a VZ-től (később Brig-Visp-Zermatt-Bahn), és átvette a Schöllenenbahn-t.
          A Furka-hágóhoz vezető, télen továbbra is járhatatlan hegyi vonalszakasz kiváltására 1973-ban kezdték el építeni Oberwald és Realp között a 15.381 m hosszú Furka-bázisalagutat, mely 1982-re készült el.
          A Brig – Disentis vasútvonal ma 97 km hosszú, részben adhéziós, részben fogaskerekű (Abt-rendszer), legnagyobb emelkedése 110 ezrelék.
          2003-ban a BVZ Zermatt-Bahn és a Furka-Oberalp-Bahn összeolvadásából jött létre a vonal mai üzemeltetője, a Matterhorn Gotthard Bahn.

          Források: Ronald Gohl, Hans-Bernhard Schönborn: Der Glacier Express (GeraMond),
          Rail-info.ch,
          Furka-Oberalp-Bahn @ Wikipedia,
          Brig-Visp-Zermatt-Bahn @ Wikipedia,
          Rhätische Bahn @ Wikipedia

          Április vége van, de még nyoma sincs zöldnek a Richlerenviadukt körül. A hófoltok között kibújt krókuszok a tavasz első hírnökei.

          Április vége van, de még nyoma sincs zöldnek a Richlerenviadukt körül. A hófoltok között kibújt krókuszok a tavasz első hírnökei.

          A Richlerenviadukt 15 m magasan keresztezi a Furkareuss-t, teljes hossza 70 m.

          A Richlerenviadukt 15 m magasan keresztezi a Furkareuss-t, teljes hossza 70 m.

          Deh 4/4 II-es motorkocsi húzza ezt az ingavonatot Realp felől...

          Deh 4/4 II-es motorkocsi húzza ezt az ingavonatot Realp felől...

          ...a hídon át...

          ...a hídon át...

          ...Hospental (és tovább, Göschenen) felé.

          ...Hospental (és tovább, Göschenen) felé.

            Ugyancsak április vége, de egy évvel korábban: itt még nyoma sincs zöldnek a Richlerenviadukt körül. A hófoltok között kibújt krókuszok a tavasz első hírnökei.

            Hospental (1452 m)

            Hospental állomás az 53-as motorkocsival

            Hospental állomás az 53-as motorkocsival

            Indulás Brig felé

            Indulás Brig felé

            Hospentali utcarészlet

            Hospentali utcarészlet

              A Gotthardreuss hídja és a Mária Mennybemenetele plébániatemplom

              A Gotthardreuss hídja és a Mária Mennybemenetele plébániatemplom

                Hospental állomása a Brig felé tartó regionális vonattal és a falu látképe. Innen kapaszkodik fel a hágó felé a régi Gotthard-út, de itt vezet a mélyben a Gotthard közúti alagútja is.

                Andermatt (1436 m)

                Andermatt pályaudvara két ingavonattal

                Andermatt pályaudvara két ingavonattal

                  Szolgálati járművek várakoznak a következő bevetésre. Elől a Tm 2/2 4971-es pályaszámú dízelmozdony.

                  Szolgálati járművek várakoznak a következő bevetésre. Elől a Tm 2/2 4971-es pályaszámú dízelmozdony.

                  A Tm 2/2 4972-es pőrekocsival tolatgat.

                  A Tm 2/2 4972-es pőrekocsival tolatgat.

                  A HGe 4/4 II 4-es villanymozdony újrarendezi a vonatát, mielőtt visszaindulna Disentis felé.

                  A HGe 4/4 II 4-es villanymozdony újrarendezi a vonatát, mielőtt visszaindulna Disentis felé.

                  Visszatolat vonatával a HGe 4/4 II 4-es a Göschenen-felőli kijárattól a felvételi épület elé.

                  Visszatolat vonatával a HGe 4/4 II 4-es a Göschenen-felőli kijárattól a felvételi épület elé.

                  A disentisi vonat indulásra kész az 1-es vágányon.

                  A disentisi vonat indulásra kész az 1-es vágányon.

                  Andermatt elágazó pályaudvaráról nemcsak Brig és Disentis, hanem a meredek Schöllenen-szurdokon át Göschenen felé is indulnak vonatok, ahol a normál nyomtávú Gotthard-vasútra nyílik átszállási lehetőség.

                  Átszállás a Schöllenenbahn-ra (Andermatt - Göschenen) »

                  Kicsivel Andermatt pályaudvara felett a HGe 4/4 II 4-es, még BVZ-festésű mozdony ereszkedik vonatával.

                  Kicsivel Andermatt pályaudvara felett a HGe 4/4 II 4-es, még BVZ-festésű mozdony ereszkedik vonatával.

                  Regionális vonat kapaszkodik Nätschen felé. Egy Deh 4/4 I-es motorkocsi húzza.

                  Regionális vonat kapaszkodik Nätschen felé. Egy Deh 4/4 I-es motorkocsi húzza.

                  Andermatt pályaudvara után hosszú fogasléces szakasz visz az Oberalp-hágó felé.

                  Fehéren zubog az Oberalpreuss vize, miközben az R 834-es vonat a szerpentin első kanyarát veszi.

                  Fehéren zubog az Oberalpreuss vize, miközben az R 834-es vonat a szerpentin első kanyarát veszi.

                  A Deh 4/4 II 93-as pályaszámú motorkocsi húzza a vonatot Nätschen felé a meredek fogasléces szakaszon.

                  A Deh 4/4 II 93-as pályaszámú motorkocsi húzza a vonatot Nätschen felé a meredek fogasléces szakaszon.

                  Egy extra személyvagont csatoltak a vezérlőkocsi mögé.

                  Egy extra személyvagont csatoltak a vezérlőkocsi mögé.

                  A vonat keresztezi a 19-es számú főutat és egy patakot.

                  A vonat keresztezi a 19-es számú főutat és egy patakot.

                  Az R 834-es vonatot a Deh 4/4 II 93-as pályaszámú motorkocsi húzza a meredek, kanyargós pályán Nätschen felé.

                  Nätschen fölött folytatja útját az 834-es számú regionális vonat az Oberalp-hágó felé.

                  Nätschen fölött folytatja útját az 834-es számú regionális vonat az Oberalp-hágó felé.

                    Helikopter lebeg a hegycsúcs felett.

                    Helikopter lebeg a hegycsúcs felett.

                      Lavina elleni hófogó műtárgyak a hegyoldalban

                      Lavina elleni hófogó műtárgyak a hegyoldalban

                        Nätschen fölött, magas hegyek között folytatja útját az 834-es számú regionális vonat.

                        Az első fogás.
Az Oberalpsee mellett halad Andermatt felé az R 839-es számú regionális vonat.

                        Az első fogás.
                        Az Oberalpsee mellett halad Andermatt felé az R 839-es számú regionális vonat.

                        A vonatot (R 839) egy, a Deh 4/4 II-es motorkocsi mögé sorolt személykocsival (vezérlőkocsi) erősítették meg.

                        A vonatot (R 839) egy, a Deh 4/4 II-es motorkocsi mögé sorolt személykocsival (vezérlőkocsi) erősítették meg.

                        A völgyből kapaszkodó turistaút is erre vezet. Innen tovább lehet mászni a 2358 m-en fekvő Lutersee-hez is.

                        A völgyből kapaszkodó turistaút is erre vezet. Innen tovább lehet mászni a 2358 m-en fekvő Lutersee-hez is.

                        Az R 839-es vonat tovább ereszkedik az Oberalpreuss völgyében.

                        Az R 839-es vonat tovább ereszkedik az Oberalpreuss völgyében.

                        Az Oberalpsee mellett halad Andermatt felé az R 839-es számú regionális vonat, aztán tovább ereszkedik az Oberalpreuss völgyében.

                        A 902-es Glacier Express kapaszkodik a völgyben.

                        A 902-es Glacier Express kapaszkodik a völgyben.

                        A GEX 902 az Oberalpreuss partján

                        A GEX 902 az Oberalpreuss partján

                        A HGe 4/4 II-es sorozatú villanymozdony mögött zömmel a Stadler új panorámakocsijai sorakoznak.

                        A HGe 4/4 II-es sorozatú villanymozdony mögött zömmel a Stadler új panorámakocsijai sorakoznak.

                        Talán a horgászoknak is szerencséjük lesz az Oberalpsee partján.

                        Talán a horgászoknak is szerencséjük lesz az Oberalpsee partján.

                        Az hideg kékség és a Glacier Expressz (GEX 902)

                        Az hideg kékség és a Glacier Expressz (GEX 902)

                        Békésen heverésznek a tehenek a réten, amikor a 904-es Glacier Expressz kifut a lavinaalagútból.

                        Békésen heverésznek a tehenek a réten, amikor a 904-es Glacier Expressz kifut a lavinaalagútból.

                        Magáért beszél: 
A Glacier Expresszt hirdeti a GEX 904-es mozdonya, a szerelvény
tisztán új Stadler-kocsikból áll.

                        Magáért beszél:
                        A Glacier Expresszt hirdeti a GEX 904-es mozdonya, a szerelvény
                        tisztán új Stadler-kocsikból áll.

                        A háttérben pedig a 2773 m magas Schneehüenerstock és a Hinterfellibach vízesése.

                        A háttérben pedig a 2773 m magas Schneehüenerstock és a Hinterfellibach vízesése.

                        Később a 902-es és a 904-es Glacier Express is felér az Oberalpsee partjához, ahol tehenek heverésznek békésen.

                        Oberalppass (2033 m)

                        Disentis felé közlekedő regionális vonat érkezett az állomásra egy BVZ-festésű HGe 4/4 II-es mozdonnyal.

                        Disentis felé közlekedő regionális vonat érkezett az állomásra egy BVZ-festésű HGe 4/4 II-es mozdonnyal.

                        Két kocsiból és egy Deh 4/4 I-es motorkocsiból álló ingavonat várakozik az 1-es vágányon.

                        Két kocsiból és egy Deh 4/4 I-es motorkocsiból álló ingavonat várakozik az 1-es vágányon.

                        Két kocsiból és egy Deh 4/4 I-es motorkocsiból álló ingavonat várakozik az 1-es vágányon.

                        Két kocsiból és egy Deh 4/4 I-es motorkocsiból álló ingavonat várakozik az 1-es vágányon.

                        Hóviharban indult a Deh 4/4 II-es mögé csatolt autószállító vagonnal kibővített ingavonat Andermatt felé.

                        Hóviharban indult a Deh 4/4 II-es mögé csatolt autószállító vagonnal kibővített ingavonat Andermatt felé.

                        A Glacier Express kétkocsis első része érkezik a befagyott és behavazott tó partján...

                        A Glacier Express kétkocsis első része érkezik a befagyott és behavazott tó partján...

                        ...és elhalad a várakozó ingavonat mellett.

                        ...és elhalad a várakozó ingavonat mellett.

                        Hamarosan megérkezik a Glacier Express hosszabb, második része is, élén a HGe 4/4 II 107-es fogaskerekű mozdony.

                        Hamarosan megérkezik a Glacier Express hosszabb, második része is, élén a HGe 4/4 II 107-es fogaskerekű mozdony.

                        1982. óta a vasútvonal legmagasabb pontja az Oberalp-hágó. A tó most több méter hó alatt pihen befagyva, az állomás felett sípályák várják a téli sportok kedvelőit.

                        Már Graubünden kanton területén halad ez a regionális vonat a Surselva irányába.

                        Már Graubünden kanton területén halad ez a regionális vonat a Surselva irányába.

                        Az ereszkedő vonat mellett cölöpök jelzik a hóval betemetett utat. Most legfeljebb sífutók járnak erre.

                        Az ereszkedő vonat mellett cölöpök jelzik a hóval betemetett utat. Most legfeljebb sífutók járnak erre.

                        Többméteres hófalak között  kapaszkodik a Glacier Express az állomás felé.

                        Többméteres hófalak között kapaszkodik a Glacier Express az állomás felé.

                        Már Graubünden kanton területén halad ez a regionális vonat a Surselva irányába. Az ereszkedő vonat mellett cölöpök jelzik a hóval betemetett utat. Most legfeljebb sífutók járnak erre.

                        Tujetsch (Dieni-Rueras-Sedrun, 1452-1441 m)

                        "A kulturális érték megőrzése" - ennek szellemében újították fel a Val Giuv viaduktot, melyen épp a GEX 907-es halad át.

                        "A kulturális érték megőrzése" - ennek szellemében újították fel a Val Giuv viaduktot, melyen épp a GEX 907-es halad át.

                        3 perccel később a Disentis felé tartó 906-os Glacier Express is megérkezik a 68 m hosszú, 18 m magas viadukthoz...

                        3 perccel később a Disentis felé tartó 906-os Glacier Express is megérkezik a 68 m hosszú, 18 m magas viadukthoz...

                        ...és továbbhalad Rueras felé.

                        ...és továbbhalad Rueras felé.

                        Rueras felé tart a 904-es Glacier Express.

                        Rueras felé tart a 904-es Glacier Express.

                        ...áthalad az Aua da Milà hídján...

                        ...áthalad az Aua da Milà hídján...

                        ...és továbbmegy Sedrun felé.

                        ...és továbbmegy Sedrun felé.

                        Dieni és Rueras között szénát gyűjtenek, amikor a 908-as Glacier Express áthalad a 2897 m magas Piz Culmatsch előtt.

                        Dieni és Rueras között szénát gyűjtenek, amikor a 908-as Glacier Express áthalad a 2897 m magas Piz Culmatsch előtt.

                        Glacier Express a Val Milà bejáratánál. Háttérben a hófödte Piz Nair (3059 m).

                        Glacier Express a Val Milà bejáratánál. Háttérben a hófödte Piz Nair (3059 m).

                        A vonat (GEX 908) eléri az Aua da Milà hídját.

                        A vonat (GEX 908) eléri az Aua da Milà hídját.

                        R 844 halad át a Val Bugnei viadukton, mielőtt befutna Bugnei megállóhelyre. Élén egy Deh 4/4 I-es motorkocsi.

                        R 844 halad át a Val Bugnei viadukton, mielőtt befutna Bugnei megállóhelyre. Élén egy Deh 4/4 I-es motorkocsi.

                        Glacier Express (GEX 911) halad át a Val Bugnei viadukton az Oberalp-hágó (és Zermatt) felé.

                        Glacier Express (GEX 911) halad át a Val Bugnei viadukton az Oberalp-hágó (és Zermatt) felé.

                        Az Elő-Rajna (Vorderrhein) völgyében gyöngysorként fűzi fel Tujetsch falvait a vasút. Az itt lakók többsége rétoromán anyanyelvű.

                        Disentis / Mustér (1130 m)

                        A falu felett a kolostor és a pályaudvar uralja a látképet.

                        A falu felett a kolostor és a pályaudvar uralja a látképet.

                        Ez az állomás jelenti a határt az MGB és az RhB (Rhätische Bahn) hálózata között, tényelgesen az utóbbi társasághoz tartozik.

                        Ez az állomás jelenti a határt az MGB és az RhB (Rhätische Bahn) hálózata között, tényelgesen az utóbbi társasághoz tartozik.

                          Az RhB Ge 4/4 II 619-ese az RE 1236-os vonatot hozta.

                          Az RhB Ge 4/4 II 619-ese az RE 1236-os vonatot hozta.

                            A falu felett a bencés kolostor és a pályaudvar uralja a látképet.

                            Az RhB Ge 6/6 II 704-es mozdonya tolat az 1. vágányon.

                            Az RhB Ge 6/6 II 704-es mozdonya tolat az 1. vágányon.

                            Az MGB két HGe 4/4 II-es sorozatú mozdonya várakozik az állomás nyugat felőli kijáratánál.

                            Az MGB két HGe 4/4 II-es sorozatú mozdonya várakozik az állomás nyugat felőli kijáratánál.

                            Csoportkép a két társaság mozdonyaival

                            Csoportkép a két társaság mozdonyaival

                            Az RhB RE 1232-es számú vonata érkezik Chur felől. Élén a Ge 4/4 II 632-es.

                            Az RhB RE 1232-es számú vonata érkezik Chur felől. Élén a Ge 4/4 II 632-es.

                            Amíg a 632-es visszafog, a 704-es a kihúzóvágányon várakozik.

                            Amíg a 632-es visszafog, a 704-es a kihúzóvágányon várakozik.

                            Disentis jelenti a határt az MGB és az RhB hálózata között, de a pályaudvar tényelgesen már a Rhätische Bahn-hoz tartozik. Bár a nyomtáv és az áramrendszer azonos, a vonatok itt csak mozdonycsere után haladhatnak tovább. Az RhB hálózatán nincsenek fogasléces szakaszok, és a kevésbé meredek pályán hosszabb szerelvényeket lehet egy-egy mozdony mögé csatolni, ezért az MGB-szakaszon kettébontott Glacier Express vonatok Disentistől egyesítve közlekednek Graubünden belseje felé.

                            Disentis bencés kolostora, a Szent Márton apátság

                            Disentis bencés kolostora, a Szent Márton apátság

                              Disentis bencés kolostora, a Szent Márton apátság

                              Disentis bencés kolostora, a Szent Márton apátság

                                Virágos ablakok

                                Virágos ablakok

                                  Virágos ablakok

                                  Virágos ablakok

                                    A 8. században alapított bencés kolostort a második koalíciós háború alatt, 1799-ben a francia csapatok kifosztották és felgyújtották. Újjáépítésére 1880-ban került sor, azóta egy gimnáziumnak is otthont ad.

                                    A kolostor temploma

                                    A kolostor temploma

                                      A kolostor temploma belülről

                                      A kolostor temploma belülről

                                        Kicsike temető a templom mellett

                                        Kicsike temető a templom mellett

                                          Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!