A Glacier Express nyomában - MGB Furka-Oberalp-Bahn Brig - Andermatt - Disentis 1000 mm
600-as vonal - Gotthardbahn Nordrampe
Arth-Goldau - Göschenen
MGB Schöllenenbahn
Göschenen - Andermatt
MGB Furka-Oberalp Bahn
Brig - Andermatt - Disentis
Brig (671 m)
Brig MGB-állomása, még az átmenő pályaudvarrá való átépítés előtt. A 12-es vágányra épp most érkezett a Glacier Express, mely visszafogás után Zermatt felé halad tovább. Közben a 11-es vágányon a Göschenen felé induló ingavonat vár utasaira.
Realp és az Urserental (1538-1452 m)
Realpot birtokba vette a tél.
Április vége van, kizöldült a mély Urseren-völgy. Hospental közelében a Richlerenviadukton haladnak át a kis piros-fehér vonatok a Furkareuss felett. Ez a vonalszakasz talán legszebb része.
A Svájcot nyugatról keletre átszelő Brig – Furka - Disentis vasútvonal építése 20 évvel a Visp-Zermatt-Bahn 1891-es megnyitása után kezdődött. Graubünden kantonban ekkor már javában terjeszkedett a Rhätische Bahn hálózata, melynek Ilanz – Disentis szakaszán 1912-ben indult el a forgalom. A majdani Furka-Oberalp vasutat a Gotthardbahn-nal összekötő Schöllenenbahn 1917-ben készült el.
Először a Brig és a Furka-hágó között, 1911-ben, egy évvel később Andermatt és Disentis között kezdődött meg az építkezés. 1914-re készült el a wallis-i szakasz, Brig és Gletsch között 1915-ben indulhatott meg a forgalom. Az első világháború kitörése pénzügyileg súlyosan érintette a többségi tulajdonos francia konzorciumot, ezért a további szakaszok építése pénzügyi okokból leállt. A pénzügyi válság 1923-ban végül csődöt eredményezett. A végső megszűnéstől a társaságot és a kelet-nyugati vasúti tengely tervét az érintett kantonok és a szomszédos vasutak, a Visp-Zermatt-Bahn és a Rhätische Bahn összefogása mentette meg. Az építkezés folytatódhatott, az újonnan alapított, és szervezetileg a Visp-Zermatt-Bahn (VZ) alá tartozó Furka-Oberalp-Bahn (FO) teljes vonalán 1926-ban indulhatott meg a forgalom – sőt, közvetlen kocsikkal Brigből egészen St. Moritz-ig el lehetett jutni.
Az 1000 mm nyomközű hálózat 1930-ban, a VZ hiányzó, Visp – Brig szakaszának elkészültével vált teljessé, a három vasúttársaság (VZ, FO, RhB) ugyanebben az évben indította el Glacier Express néven a Zermatt és St. Moritz között közlekedő – akkor még gőzvontatású – gyorsvonatát.
Átmenő forgalom azonban csak a nyári hónapokban volt lehetséges, télen a Furka- és az Oberalp-hágó járhatatlan maradt. Az Oberalp-hágón át vezető vonalszakaszt 1942-re tették alkalmassá téli közlekedésre, ugyanekkor villamosították a teljes vasútvonalat a szomszédos vasutak 11 kV 16 2/3 Hz váltóáramú rendszerében. A Furka-Oberalp-Bahn villamosításakor a kezdettől fogva 1200 V egyenárammal üzemelő Schöllenenbahn is átállt a közös áramrendszerre.
A Furka-Oberalp-Bahn 1961-ben függetlenedett a VZ-től (később Brig-Visp-Zermatt-Bahn), és átvette a Schöllenenbahn-t.
A Furka-hágóhoz vezető, télen továbbra is járhatatlan hegyi vonalszakasz kiváltására 1973-ban kezdték el építeni Oberwald és Realp között a 15.381 m hosszú Furka-bázisalagutat, mely 1982-re készült el.
A Brig – Disentis vasútvonal ma 97 km hosszú, részben adhéziós, részben fogaskerekű (Abt-rendszer), legnagyobb emelkedése 110 ezrelék.
2003-ban a BVZ Zermatt-Bahn és a Furka-Oberalp-Bahn összeolvadásából jött létre a vonal mai üzemeltetője, a Matterhorn Gotthard Bahn.
Ugyancsak április vége, de egy évvel korábban: itt még nyoma sincs zöldnek a Richlerenviadukt körül. A hófoltok között kibújt krókuszok a tavasz első hírnökei.
Hospental (1452 m)
Hospental állomása a Brig felé tartó regionális vonattal és a falu látképe. Innen kapaszkodik fel a hágó felé a régi Gotthard-út, de itt vezet a mélyben a Gotthard közúti alagútja is.
Andermatt (1436 m)
Andermatt elágazó pályaudvaráról nemcsak Brig és Disentis, hanem a meredek Schöllenen-szurdokon át Göschenen felé is indulnak vonatok, ahol a normál nyomtávú Gotthard-vasútra nyílik átszállási lehetőség.
Andermatt pályaudvara után hosszú fogasléces szakasz visz az Oberalp-hágó felé.
Az R 834-es vonatot a Deh 4/4 II 93-as pályaszámú motorkocsi húzza a meredek, kanyargós pályán Nätschen felé.
Nätschen fölött, magas hegyek között folytatja útját az 834-es számú regionális vonat.
Az Oberalpsee mellett halad Andermatt felé az R 839-es számú regionális vonat, aztán tovább ereszkedik az Oberalpreuss völgyében.
Később a 902-es és a 904-es Glacier Express is felér az Oberalpsee partjához, ahol tehenek heverésznek békésen.
Oberalppass (2033 m)
1982. óta a vasútvonal legmagasabb pontja az Oberalp-hágó. A tó most több méter hó alatt pihen befagyva, az állomás felett sípályák várják a téli sportok kedvelőit.
Már Graubünden kanton területén halad ez a regionális vonat a Surselva irányába. Az ereszkedő vonat mellett cölöpök jelzik a hóval betemetett utat. Most legfeljebb sífutók járnak erre.
Tujetsch (Dieni-Rueras-Sedrun, 1452-1441 m)
Az Elő-Rajna (Vorderrhein) völgyében gyöngysorként fűzi fel Tujetsch falvait a vasút. Az itt lakók többsége rétoromán anyanyelvű.
Disentis / Mustér (1130 m)
A falu felett a bencés kolostor és a pályaudvar uralja a látképet.
Disentis jelenti a határt az MGB és az RhB hálózata között, de a pályaudvar tényelgesen már a Rhätische Bahn-hoz tartozik. Bár a nyomtáv és az áramrendszer azonos, a vonatok itt csak mozdonycsere után haladhatnak tovább. Az RhB hálózatán nincsenek fogasléces szakaszok, és a kevésbé meredek pályán hosszabb szerelvényeket lehet egy-egy mozdony mögé csatolni, ezért az MGB-szakaszon kettébontott Glacier Express vonatok Disentistől egyesítve közlekednek Graubünden belseje felé.
A 8. században alapított bencés kolostort a második koalíciós háború alatt, 1799-ben a francia csapatok kifosztották és felgyújtották. Újjáépítésére 1880-ban került sor, azóta egy gimnáziumnak is otthont ad.