albertbahn.hu

Svájc  ›  Vasútvonalak

Basel - A 10-es villamos
1000 mm

BLT 10-es villamos

Rodersdorf - Basel - Dornach

Rodersdorf

Az állomásépület ma vendéglőként szolgál

Az állomásépület ma vendéglőként szolgál

    Rodersdorf végállomás

    Rodersdorf végállomás

    Téli naplemente a kocsiszín felől

    Téli naplemente a kocsiszín felől

      Rodersdorf Station végállomás és egy téli naplemente a kocsiszín felől nézve

      A bázeli 10-es viszonylat Európa egyik leghosszabb villamosvonala. A keskeny nyomközű villamos a Solothurn kantonbeli Rodersdorfból indul, majd Basel Landschaft kantonon és Bázel városán áthaladva, 26 km megtétele után, 63 perc alatt éri el dornachi végállomását.
      A 10-es villamosvonal mai formájában két keskeny nyomközű vasútvonal, a Birsigtalbahn (Rodersdorf - Heuwaage) és a Birseckbahn (Aeschenplatz - Dornach) összekötéséből jött létre. A Birsigtalbahn (BTB) első szakasza 1887-ben nyílt meg. 1905-ben villamosították 750 V egyenfeszültséggel. A vonal 1910-ben érte el teljes hosszát, amikor átadták az utolsó, Flüh-Rodersdorf szakaszt is. Az 1974 óta a Baselland Transport AG (BLT) részét képező Birsigtalbahnt 1984-ben állították át villamosüzemre, vonalszáma a 17-es lett.
      A másik vonal, a Birseckbahn (BEB) 1902-ben nyílt meg Dornachbrugg végállomással (a Dornach Bahnhof - Dornachbrugg szakasz 1969-ben szűnt meg). Ez volt az eredeti 10-es villamos, a Basler Strassenbahnen üzemeltetésében. A vonal 1916-ban lett önálló magánvasút, és az is maradt a bázeli elővárosi közlekedéssel foglalkozó társaságok 1974-es fúziójáig, amikoris 10-es vonalszámmal az újonnan megalakult Baselland Transport AG (BLT)-hez került.

      A két különálló villamosvonalat 1986-ban kapcsolták össze. A 17-es villamost (Birsigtalbahn) Heuwaage végállomásnál összekötő vágányokkal a bázeli villamoshálózathoz kapcsolták, Theater megállóhelynél megépült az összeköttetés a Bankverein felé (a villamosok korábban csak a Barfüsserplatz felé tudtak kanyarodni). Ettől kezdve az új 10-es villamos a bázeli városközponton áthaladva egyesíti a rodersdorfi és a dornachi ágat.

      A francia-svájci határon Rodersdorf felé közeledik a Tango villamos.

      A francia-svájci határon Rodersdorf felé közeledik a Tango villamos.

      A francia-svájci határon Rodersdorf felé közeledik a Tango villamos.

      A francia-svájci határon Rodersdorf felé közeledik a Tango villamos.

      Franciaország területén suhan a svájci villamos Rodersdorf felé.

      Franciaország területén suhan a svájci villamos Rodersdorf felé.

      Rodersdorf és Leymen között Franciaország területén suhannak a villamosok.

      Leymen

      Kereszt Leymen állomáson

      Kereszt Leymen állomáson

      Leymen, állomás Franciaországban

      Leymen, állomás Franciaországban

      Jön a villamos Basel felől

      Jön a villamos Basel felől

      Flüh és Rodersdorf között a villamos Franciaország területén halad. Itt egyetlen állomás található: Leymen. A németországi falut az 1910-es vonalhosszabbításkor érte el a Birsigtalbahn, majd 1919-ben Elzász elcsatolásakor Leymen is Franciaországhoz került.

      Witterswil

      Érkezés Sonnenrain megállóhelyre

      Érkezés Sonnenrain megállóhelyre

      Sonnenraini kereszt

      Sonnenraini kereszt

      TANGO érkezik Rodersdorf irányából

      TANGO érkezik Rodersdorf irányából

      1

      Pompejaner

      A kép is, és a villamos is nagyon tetszik!

      Schindler villamosok és egy Tango Sonnenrain megállóhelyen

      2006-ban a BLT és a BVB (Basler Verkehrs-Betriebe) közösen 60 db Stadler Tango villamos megrendelése mellett döntött. Az első jármű 2008-ban készült el, majd 2009 februárjáig 3 másik követte. A négy villamosból álló nullszériát menetrend szerinti forgalomban tesztelték 2009 őszéig, majd a tesztfázis lezárultával a BLT első körben 15 járművet rendelt a Stadlertől. A második 19 darabos széria szállítása 2015. márciusában kezdődött, az utolsó, összesen 38-adik járművet várhatóan 2016. szeptemberében adják át. A BVB 2012-ben kiszállt a közös járműbeszerzésből.
      A Tango villamosok 45 m hosszúak, 75 %-ban alacsonypadlósak, és 94 ülőhely valamint 182 állóhely található bennük. Legnagyobb sebességük 80 km/h.

      A Stadler TANGO villamosa közelít Ettingen felől

      A Stadler TANGO villamosa közelít Ettingen felől

      A TANGO eleje

      A TANGO eleje

      1

      Márti06

      Ez a fotó akár a Stadler marketing anyagaiban is megállná a helyét! :)
      Régi és új Schindler-villamos csatolása

      Régi és új Schindler-villamos csatolása

      Széles mezőkön Sonnenrain felé

      Széles mezőkön Sonnenrain felé

      Villamos a legelőn

      Villamos a legelőn

      2

      Pompejaner

      Nagyon izgalmas kép!

      Márti06

      Az utasok pedig a munkába menet beszerezhetik a napi tej adagjukat. :)
      Ettingen felé

      Ettingen felé

      Röviddel Ettingen előtt

      Röviddel Ettingen előtt

      Villamos a széles mezőkön Sonnenrain és Ettingen között

      Ettingen

      Rodersdorf felől érkezik egy villamos Ettingen állomására

      Rodersdorf felől érkezik egy villamos Ettingen állomására

      Egy hosszabb és egy rövidebb Schindler-motorkocsiból álló vonat Ettingen és Therwil között

      Egy hosszabb és egy rövidebb Schindler-motorkocsiból álló vonat Ettingen és Therwil között

      Schindler-járművek két generációja: egy újabb Be 4/8-as, és egy régebbi Be 4/6-os csatolva, arccal Rodersdorf felé

      Schindler-járművek két generációja: egy újabb Be 4/8-as, és egy régebbi Be 4/6-os csatolva, arccal Rodersdorf felé

      Egy másik hasonló páros Bázel felé igyekszik

      Egy másik hasonló páros Bázel felé igyekszik

      Különféle összeállítású vonatok Ettingennél

      Basel

      Zoo - füves pályán közelít a villamos

      Zoo - füves pályán közelít a villamos

      Heuwaage - Indul a TANGO a színház (Theater) felé

      Heuwaage - Indul a TANGO a színház (Theater) felé

      TANGO villamos halad a viadukton Peter Merian megálló felé. Gyártója, a Stadler reklámját viseli.

      TANGO villamos halad a viadukton Peter Merian megálló felé. Gyártója, a Stadler reklámját viseli.

      Tram 11 - 
A Hotel Euler 'Mein Basel' fotópályázatának díjazottja.

      Tram 11 -
      A Hotel Euler 'Mein Basel' fotópályázatának díjazottja.

      2

      Pompejaner

      Gratulálok!

      albertbahn

      Köszönöm! :)
      Tango kel át Basel SBB-pályaudvarának vágányai felett, ahol épp egy TGV 2N2 (Euroduplex) érkezik Zürich felől.

      Tango kel át Basel SBB-pályaudvarának vágányai felett, ahol épp egy TGV 2N2 (Euroduplex) érkezik Zürich felől.

      Immár a városban, mint a "rendes" villamosok - az állatkertnél füves pályán, Heuwaage megállóhelynél, a Jacob Burckhardt Haus mellett és a Basel SBB pályaudvar vágányai felett átívelő hídon.

      The Spirit of Tango

Két Tango villamos találkozása a hídon.

      The Spirit of Tango

      Két Tango villamos találkozása a hídon.

      The Spirit of Tango 2

Tango villamos fordul rá a hídra Müchensteinerstrasse megállónál.

      The Spirit of Tango 2

      Tango villamos fordul rá a hídra Müchensteinerstrasse megállónál.

      The Spirit of Tango

      Münchenstein

      Elektra Birseck megállóhely előtt a villamos közvetlenül a 230-as vasútvonal (Basel–Biel) mellett halad el

      Elektra Birseck megállóhely előtt a villamos közvetlenül a 230-as vasútvonal (Basel–Biel) mellett halad el

      Újra "vidéken". Elektra Birseck megállóhely előtt a villamos közvetlenül a 230-as vasútvonal (Basel–Biel) mellett halad el.

      Dornach

      A villamos 2009-től az S3-assal közös peronhoz érkezik.

      A villamos 2009-től az S3-assal közös peronhoz érkezik.

      A Basel felé tartó S3-asról közvetlenül át lehet szállni a villamosra.

      A Basel felé tartó S3-asról közvetlenül át lehet szállni a villamosra.

      Az új hurokvágány 2009-ben épült, és  rövid kétvágányú 'nyakával' több szerelvényt is képes befogadni.

      Az új hurokvágány 2009-ben épült, és rövid kétvágányú 'nyakával' több szerelvényt is képes befogadni.

      A villamos 2009. óta az S3-assal közös peronhoz érkezik, így a Basel felé tartó S-Bahn-ról közvetlenül át lehet szállni a villamosra. Az új hurokvágány rövid kétvágányú "nyakával" egyszerre több szerelvényt is képes befogadni.

      Hozzászólás írásához kérem, jelentkezzen be!